Virágvasárnap a húsvét előtti vasárnap neve, a nagyhét kezdete a keresztény ünnepkörben.
Ezen a napon vonult be Jézus Jeruzsálembe kereszthalála előtti vasárnapon.
Az ókorban szokás volt a Közel-Kelet országaiban, hogy az arra méltó személyek útját valamilyen módon befedjék. Az emberek mind a négy evangélium szerint megadták Jézus Krisztusnak ezt a tiszteletet. Máté, Márk és Lukács szerint a felsőruháikat az útra terítették és gallyakat vágtak a fákról, János az egyedüli, aki pálmaágakról számol be.
A nyugati keresztény egyházak liturgiájában e kiemelten fontos dátum mindig a március 15. és április 18. közti valamelyik vasárnapra esik. A katolikusoknál a nagyböjt utolsó, legfontosabb hetének kezdete: a napján a templomban barkaszentelést, barkás bevonulást vagy körmenetet szoktak tartani.
A keresztény kultúra országaiban ez kiemelten fontos ünnep, melynek hagyományára gazdag népszokáskincs épült.
A néphagyományban a vasárnapoknak nevük volt: a másodiké
gulyásvasárnap, az ötödiké feketevasárnap, a hatodiké virágvasárnap.
A virágvasárnapi barkaszentelés egyházi eredetű népszokás
ugyan, de a szentelt barkát felhasználták rontás ellen, gyógyításra,
mennydörgés, villámlás elhárítására.
„Amikor meg lett szentelve akkor egyet-egyet lenyeltünk, hogy ne
fájjon a torkunk. Azt a szentelt pimpót megtartottuk a következő év
húsvétjáig, s avva hevitették bé az ünnepi kalácsnak. A pimpóból a kép
mellé szúrtak több szálat, ami a következő esztendő húsvétjáig ott volt,
hogy távoltartsa a villámokat, betegségeket és újabban a sírokra is
szoktunk egy-egy szálat szúrni, s evvel a templomban nyert érdemeket a
holtakért ajánlják fel” (Istensegíts, Bukovina; Bosnyák S. 1977: 171).
Sokfelé élt az a hiedelem, hogy a szentelt barkát nem szabad bevinni
a házba, s ennek különféle magyarázatát adták: A szegedi tájon azért
nem vitték a barkát a szobába, mert úgy hitték, hogy akkor sok lesz a
légy a nyáron. A jászdózsaiak szerint elszaporodnának a legyek és a
bolhák. A bukovinai magyarok szerint a tojásba fulladna a csirke, és a
tyúkok sem kotlanának. A Tápió mentén pedig így figyelmeztettek: „Be ne
vigyétek a házba, mert nem lesz fias a tyúk alatt a tojás” (Barna 1985b:
779). A zempléni falvakban azonban beviszik a szentelt barkát a
szobába, és a szentkép vagy a gerenda alatt tartják. Az ágakat a
következő évig őrzik, majd tűzbe vetik, vagy a templomba viszik, hogy
azután hamvazószerdán ennek a hamujával hamvazkodjanak
A szentelt barkának az állattartásban jósló, varázsló, rontás elleni
hatékonyságot tulajdonítottak. Medvesalján, Egyházasbáston a
gazdasszony megszámolja, mert úgy hiszi, ahány szem van rajta, annyi
kislibája lesz a tavaszon. Péterfalván rontás ellen szentelt
barkával füstölték meg az ólak belsejét. Sándorfalván, Szeged környékén
sertésvész ellen szentelt barkát tettek az ólküszöb alá.
A földműveléssel kapcsolatosan is hatékonynak tartották. Tajtiban a kert földjébe tűzik le, hogy elűzze onnan a férgeket. Turán
a virágvasárnapot megelőző héten virágot ültetnek, hogy szép virágjuk
legyen. A virágvasárnapot megelőző hetet virághétnek nevezték sokfelé, és a névmágia miatt alkalmas időnek tartották a virágmagok vetésére.
A legismertebb és általánosan elterjedt hiedelem szerint a szentelt barka villámcsapás, tűzvész ellen védi meg a házat, sőt jégeső ellen is
hatásosnak tartották a kapufélfára tűzött barkát. Nagy viharban az
andrásfalvi székelyek a pimpónak nevezett szentelt barkát
meggyújtják, hogy a házat megfüstölje, akkor nem csapott be a
házba a menykő.
A húsvéti ünnepkörben, így virágvasárnap is szokás volt, hogy a
lányok – esetleg a legényekkel együtt – a tavasz behozatalának
jelképeként zöld ágakkal, énekszóval vonultak végig a falu utcáin. A
beregi Tiszaháton a század elején még szokás volt a virágvasárnapi zöldágazás. Az eladósorú lányok felpántlikázott nagy zöld ággal, énekelve mentek végig a falu utcáin.
Kalotaszegen virágvasárnap kimennek a fiatalok virágot szedni. Ez a
szokás ma is él.
Virágvasárnaphoz két jellegzetes leányszokás kapcsolódott, de csak a
magyar nyelvterület egy részén. Nyitra, Hont, Nógrád, Pest és Heves
megye egyes községeiben gyakorolták a kiszejárást, kiszehajtást, és ennél is szűkebb területen, a Nyitra megyei Zoboralján ismerték, sőt néhol még gyakorolják a villőzés
szokását. Zoboralján, egyes falvakban a két szokás összekapcsolódott,
de a sorrendjük különbözhetett. Például Béden előbb villőztek, azután
vitték a kiszét, Bodokon azonban a kiszejárás után villőztek.
A kisze többnyire menyecskének öltöztetett szalmabáb, melyet kici, kiszőce, kicevice, banya
néven is emlegettek. A lányok énekszóval vitték végig a falun, majd a
falu végén vízbe vetették vagy elégették. A bábu a különböző
magyarázatok szerint a tél, a böjt, a betegség megszemélyesítője
lehetett. A kiszi szó egyébként korpából készült savanyúlevest,
jellegzetes böjti ételt jelent.
A kiszejárást a bábu elkészítése,
ruhájának összeszedése előzte meg. Deménden farsangi menyecskeviseletet
adtak rá, Menyhén az az évben férjhez ment menyecske ruháját. Őrhalom,
Hugyag, Ipolyvarbó községekben azonban az volt a szokás, hogy a kiszére
csúnya, rossz ruhákat aggattak és bekormozták. Drégelypalánkon úgy
hitték, hogy akik öltöztetik, még abban az esztendőben férjhez fognak
menni. A kiszebábu mozgatásának, a falun való végigvitelének is
jelentőséget tulajdonítottak. Ipolyszécsénkén úgy vélték, hogy aki
elsőnek felkapja, hamarosan férjhez megy, Ipolybalogon pedig az a
hiedelem élt, hogy amelyik faluvégről viszik, onnan hamarosan férjhez
mennek a lányok. Ha véletlenül visszafordult a bábu, Horvátiban, Tompán
attól tartottak, hogy visszajön a betegség a faluba, Kelenyén ez esetben
a jégesőtől féltek.
A kiszebábu megsemmisítése szertartásosan ment
végbe. Levetkőztették, szétszedték, úgy dobták a vízbe vagy elégették,
és akkor a tüzet körültáncolták. Ahol a kiszét vízbe vetették, a
szalmából minden lány megragadott egy csomót, és például Menyhén a
szalmacsomó elúszásából jósoltak a férjhezmenetelre. Felsőszemeréden,
Honton, Horvátiban, Tompán a vizes szalmacsomóval dörgölték az arcukat,
hogy ne legyenek szeplősek.
A villőzés fő kelléke a különböző nagyságú villőág, melyet
felszalagoztak, esetleg kifújt tojásokkal díszítettek. Vicsápapátiban úgy tartották, hogy a villőág a „tavasz hirnöke, mentek a
zöld ágban megmutatni, hogy jön a tavasz”. A szó eredetére nézve több
magyarázattal is szolgál a kutatás: a szláv vila, vily ’tündér’ szóval hozták kapcsolatba, vagy a latin eredetű villus
’lomb’ szóval. A villőfa mérete és díszítése szinte falvanként
változott. Gerencséren a másfél méteres fákat a legények szerezték be a
lányok számára. Fehér szalagokkal és kifújt tojásokkal díszítették. A
8–10 fős csoportok egyetlen villőfát vittek magukkal. Menyhén valamennyi
lány kezében volt kisebb villőág. Énekük végeztével a gazdasszony
letört egy kis gallyat az ágról; Menyhén megveregette a lányokat „Mind
menjetek férjhez!” szavak kíséretében, Csitáron az ágról letört gallyat
eltette, és a kikelt kislibákat átbújtatta alatta, hogy egészségesek
legyenek.
A villőzés élő gyakorlata a kislányok szokásaként figyelhető meg. Kolonban ma már csak az ismerősök, rokonok ablaka alá mennek.
források: wikipedia, magyarmuzeumok.hu, tankonytar.hu, kreativanyabanya, gyongyszemekkavicsok,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése